fractal_era_2_1

Fractal Design danas predstavlja svoje novo ITX kućište Era 2, a mi vam donosimo recenziju. Era 2 je drugi model u liniji, nasljednik originalne Ere, a donosi poboljšani dizajn i tehnička rješenja za smještanje malenih ali moćnih komponenata. Riječ je o kućištu čelične šasije i prekrasne aluminijske školjke koja ju obujmljuje. Nama je na test stigla plava izvedba koja plijeni izgledom, a na vrhu ima ventilacijski panel od orahovog drveta.

fractal_era_2_2

Kućište je maleno dimenzijama pa je i kutija u kojoj dolazi takva. Unutar debelog kartona je smješteno u najlonsku vrećicu i debelu stiro-pjenu te tako izvrsno zaštićeno tijekom transporta. U kutiji se uz kućište nalazi i debeli korisnički vodič sa slikama i detaljnim objašnjenjima, zatim vodič za brzi početak (otvaranje kućišta) i zahvalnica u kojoj se navodi kako je Era 2 dizajnirana tako da bude premium SFF kućište koje podiže dom kao mjesto profinjenog dizajna.

fractal_era_2_3

Nadovezujući se na ono što piše u zahvalnici, kako je Era 2 dizajnirana s minimalističkim krivuljama i napravljena upotrebom vrhunskih materijala, možemo samo potvrditi navedeno već pri vađenju iz zaštitne vreće. Era 2 ima takozvani unibody dizajn u kojem je vanjska školjka jedinstvena i podiže se u komadu iznad čelične šasije. Ta je školjka napravljena od anodiziranog aluminija i u ovom slučaju obojena u Midnight Blue boju. Eru 2 je moguće kupiti i u Charcoal Grey te u Silver izvedbama.

fractal_era_2_4 fractal_era_2_5

Na bokovima se kućišta nalaze lijepo dizajnirani izbušeni uzorci koji imaju za zadatak povećati protok zraka kroz kućište, te naravno i estetsku ulogu. Kućište je zamišljeno tako da se hladi efektom dimnjaka, pa su ventilatori smješteni na dnu, a na vrhu je nosač za dodatne. Prednja je stranica dizajnirana minimalistički s lijepim linijama, te prednjim panelom koji se nalazi na dnu. Kod prethodnika je bio vertikalno postavljen na lijevoj strani prednje stranice. Druga slika lijepo dočarava kako se kućište pri vrhu lagano širi, što daje zanimljiv dizajnerski efekt. Stražnja strana donosi prorez za stražnje I/O portove ploče, te pomični nosač za matičnu ploču koji ujedno i pomiče nosač za grafičku karticu te smanjuje broj slotova s tri na dva. Kako ovo funkcionira će te vidjeti nešto kasnije.

fractal_era_2_6

Prednji je panel moderno opremljen. S lijeva na desno nalazimo Power tipku s LED rasvjetom, 3,5-milimetarsku audio utičnicu, USB Type C port, te dva USB Type A porta. Prednji panel je fiksan, i školjka se uzdiže bez njega.

fractal_era_2_7 fractal_era_2_9

Na vrhu se kućišta nalazi poklopac ventilacije čiji je gornji dio napravljen od orahovog drveta koje na sebi ima laserski ugraviran Fractalov logo. Poklopac s donje strane ima i metalnu konstrukciju, a uz kućište ga drže magnetne kopče. Poklopac nema filtar za prašinu jer ovdje zrak izlazi iz kućišta. Ispod poklopca se nalazi nosač za dodatne ventilatore (dva 140-milimetarska) ili 280-milimetarski radijator vodenog hlađenja koji s ventilatorima može biti debljine od 52 do 58 milimetara u ovisnosti o dužini.

fractal_era_2_8 fractal_era_2_10

Na dnu se nalazi donji poklopac kojeg se može ukloniti, a on ima i integriran filtar za prašinu. Filtar za prašinu je ujedno i mehanizam koji zaključava vanjsku školjku. Kada ga povučemo van, otključamo ju i možemo ju podići sa šasije. Filtar je dovoljno gust da ne propušta krupnije čestice prašine, a plastičan je i jednostavan za održavanje. Donji poklopac ima integrirane i nogice na kojima kućište stoji, a integrirane su velike gumene površine koje sprječavaju klizanje.

fractal_era_2_11

Jednom kada izvadimo donji filtar lako je podići aluminijsku školjku sa čelične šasije. Ovdje jako lijepo vidimo kako je školjka sklopljena i kako izgledaju njeni unutarnji spojevi i mehanizam koji nasjeda na šasiju. Era 2 je dimenzija 366 x 165 x 314 milimetara čime jasno daje do znanja da je maleno kućište kojem je zapremina oko 16 litara. Masa mu je oko 4,64 kilograma. Kvaliteta materijala, izrade i završne obrade je na najvišem nivou i Era 2 svakako zaslužuje Premium epitet.

fractal_era_2_12 fractal_era_2_13

Unutrašnjost kućišta, tj. njegova metalna šasija je iznimno prilagodljiva, i zapravo ju kompletnu možemo rastaviti. Odvojive su gornja i donja stranica, kao i nosač za matičnu ploču, te nosač za SFX ili SFX-L napajanje. Nosač za matične ploče prima samo Mini ITX, a u kućištu ima mjesta za CPU hladnjak visine od 55 do 70 milimetara, grafičke kartice dužine do 326 milimetara te debljine od 48 do 63 milimetra.

fractal_era_2_14 fractal_era_2_15

Na dnu se kućišta nalaze dva tvornički ugrađena Aspect 12 PWM ventilatora koji uvlače odozdo zrak i tjeraju ga prema gore te tako pojačavaju efekt dimnjaka. Gledano s lijeve strane (sprijeda) nalazimo prostor za SFX napajanje, tj. okvir koji se skida i smješta na napajanje prije njegove ugradnje, a ovdje je i prostor za Mini ITX matične ploče. Kada kućište pogledamo s desne strane (gledano sprijeda) nalazimo jednu ladicu za  2,5-inčna diska, koju je također moguće izvaditi, kao i PCIe x16 Gen4 riser kabel. Ako sve izvadimo iz kućišta, ostaje nam nosač za matičnu ploču koji na sebi ima i proreze za dodatne kartice, a i to sve možemo ukloniti izvan kućišta. Ujedno, na dodatni nosač koji se veće uz nosač za matičnu ploču moguće je ugraditi dva dodatna 2,5-inčna diska pa ih tako ovo kućište prima ukupno četiri.

fractal_era_2_16 fractal_era_2_17

Uz kućište u kartonskoj kutiji dolaze i plastične vezice, te svi vijci koji su potrebni za instalaciju komponenata u kućište. Kabeli prednjeg panela su svi dovoljno dugački da dosegnu mjesta na matičnoj ploči, a PCIe x16 riser je dovoljan tek da na knap dosegne PCIe utor na ploči.

fractal_era_2_18

Aspect 12 PWM ventilatori imaju 4-pinske ženske konektore za ploče, te 4-pinske muške za daisy chain, tj. povezivanje više ventilatora u niz. Aspect 12 PWM je dimenzija 120 x 120 x 25 milimetara, ima 105 x 105 rupe za pričvršćivanje i masu od 135 grama. Ovjes je rifle tipa, brzina je promjenjiva od 500 do 2.000 okretaja u minuti, a maksimalna buka prema proizvođačevim tvrdnjama 33,2 dB. Mi smo izmjerili 41,3 dB(A) Meterk MK09 uređajem. Maksimalni protok zraka je 95,1 kubnih metara u satu, a najveći statički pritisak je 2,34 mm H2O. Ta dva ventilatora stvaraju solidan protok zraka preko hardvera, a ako ugrađujemo moćnije komponente tada je dobro dodati još dva na vrh za ispuh.

fractal_era_2_19 fractal_era_2_20

Nosač matične ploče možemo prilagođavati po visini, te tako napraviti dodatno mjesto za hladnjak procesora. Na slikama na lijevoj i desnoj strani vidimo vijke i oznake 1/2/3 uz pomoć kojih podešavamo visinu. U najvišoj poziciji hladnjak procesora može biti visok 55 milimetara, a u donjoj 70 milimetara. To će biti dovoljno za većinu ITX hladnjaka na tržištu.

fractal_era_2_21 fractal_era_2_22

S obzirom na to da nismo imali Mini ITX ploču na raspolaganju, isprobali smo da li stane Mini DTX i zaključili da ju je moguće ugraditi, no tada ne možemo koristiti PCIe riser jer je prekratak. U tom bi slučaju morali koristiti ili integriranu karticu ili pak neki drugi riser ako želimo diskretnu grafiku. Uz to, ni rupe na ovoj DTX ploči se nisu poklapale s odstojnicima, tj. smetala nam je pločica mehanizma koji podiže nosač matične ploče, a koja se pomiče kako nosač pomičemo pa uvijek smeta. Sve i da smo uspjeli ugraditi ovu DTX ploču, ne bi nam to dala add-in kardica za M.2 SSD-e koja je viša od 70 milimetara. Asusova je Crosshair VIII Impact ploča tako skroz nekompatibilna s ovim kućištem.

fractal_era_2_23 fractal_era_2_24

S obzirom na to da Era 2 prima grafičke kartice debljine do dva i pol slota i dužine do 326 milimetara, isprobali smo ugraditi Radeon RX 6900 XT karticu. Zbog prirodnog pada risera kartica nam nije do kraja sjela u utor što se može vidjeti na slikama. Većina kontakta je ipak u slotu pa vjerujemo da bi radila bez većih problema, no eto, zanimljivo je da su odlučili staviti riser pod nagib.

fractal_era_2_0

Na kraju moramo sa žaljenjem zaključujemo kako nismo uspjeli isprobati termalne sposobnosti ovoga kućišta zbog nedostatka adekvatnog hardvera, no zato s vama možemo podijeliti sve ostale dojmove. Era 2 je u punom smislu riječi premium proizvod jer su korišteni odlični materijali, a to se prvenstveno odnosi na školjku koja je kompletno aluminijska. I čelična šasija je kvalitetno napravljena, a pohvaliti moramo i završnu obradu.

Dizajn je odličan, i kućište u ovoj ponoćno plavoj boji izgleda odlično. Način na koji su uklopljene nožice, lijepe zaobljene linije na aluminiju, kao i širenje prema vrhu odaju visoku dozu elegancije. Lijepo će se uklopiti u svaki ambijent.

Unutrašnjost je jako dobro osmišljena, vrlo je modularna i prima različiti hardver. Zanimljivo je da možemo ugraditi i 280-milimetarske AIO hladnjake za procesore, kao i one zračne visine do 70 milimetara. Kupac je ograničen na SFX/SFX-L napajanja, no i ona su danas dovoljno snažna da mogu napajati i jače grafičke kartice. Kada smo kod njih, možemo ugraditi one dužine do 326 milimetara i debljine do otprilike dva i pol slota – sasvim dovoljno za solidan gamerski stroj.

Fractal Design Era 2 je moderno, lijepo dizajnirano i kvalitetno napravljeno SFF kućište koje košta oko 200 €. Ta ga cijena smješta u gornji segment SFF kućišta te nije prihvatljiva svima, no ako pogledamo što sve nudi onda je cijena i opravdana.